چگونه از شر ریزش موی سکه ای خلاص شویم؟
نوشته شده توسط : pari

آلوپسی آره آتا یا ریزش موی سکه ای، مشکلی است که می تواند در زنان و مردان و در همه سنین پدیدار شود. از علائم این بیماری که به آن، ریزش موی منطقه ای هم گفته می شود، ریزش مو در یک ناحیه مشخص از بدن اغلب به مساحت یک سکه است.

خبر خوب این است که ریزش موی سکه ای هم درمان دارد اما باید ابتدا علت آن بررسی شود.

علل ریزش موی سکه ای چیست؟

آلوپسی آره آتا از جمله بیماری های خود ایمنی است که فولیکول های مو را تحت تأثیر قرار می دهد. سابقه ژنتیکی و ارثی می تواند به تشدید این بیماری و افزایش ریسک بروز آن کمک کند. بعلاوه افراد زیر بیشتر در خطر ابتدا به ریزش موی سکه ای هستند:

1-      افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی مانند تیروئید

2-      افراد مبتلا به اگزما، آسم و انواع حساسیت ها

3-      افرادی با سابقه بیماران دیابتی یا آسم در بستگان خود

درمان ریزش موی سکه ای

همانطور که گفتیم، این بیماری در اثر ضعیف شدن فولیکول های مو در آن ناحیه خاص به وجود می آید. بنابراین باید به تقویت فولیکول های مو از طریق روش های زیر پرداخت:

1)      درمان دارویی:

تجویز داروهایی نظیر کورتیکواستروئید، ماینوکسیدیل، آنترالین و دیفن سیپرومین می تواند در درمان ریزش موی سکه ای مؤثر باشد.

کورتیکواستروئید به صورت تزریقی یا موضعی استعمال می شود و در مناطقی که دچار ریزش مو شده اند استفاده می شود. به علاوه قرص کورتیکواستروئید نیز موجود است. البته به دلیل عوارضی که این دارو دارد، امروزه کمتر تجویز می شود.

ماینوکسیدیل 5 درصد و دیفن سیپرومین نیز پس از 3 ماه می تواند تأثیر خود را بر رویش مو نشان دهد.

پماد موضعی آنترالین نیز که به درمان کوتاه تماس معروف است، باید 20 تا 60 دقیقه پس از مصرف از روی پوست شسته شود.

2)      درمان های خانگی

گفته می شود که استعمال موادی مانند پیاز، سیر، روغن بادام، رزماری، عسل و ... می تواند در رویش مو مؤثر باشد اما باید بدانیم اثربخشی آنها بسیار طولانی مدت بوده و در موارد حاد ممکن است مؤثر نباشند.

آیا شامپوی خاصی برای ریزش موی سکه ای وجود دارد؟

قطعا برخی از شامپوها با ترکیبات مؤثر برای رشد مو می توانند در درمان ریزش موی سکه ای مفید باشند اما مصرف و انتخاب آن ها باید با نظر پزشک با توجه به شدت و نوع بیماری فرد انجام شود.

1)      پی آر پی مو

روش PRP، به تزریق پلاکت غلیظ شده خون به هر ناحیه از بدن برای فعالسازی سلول های بنیادی اطلاق می شود. از روش پی آر پی برای درمان ریزش موی سکه ای نیز استفاده می شود.

خون هر فرد، حاوی سلول های بنیادی وی است که می تواند به بازسازی بافت های بدن وی کمک کند. در صورت تزریق پی آر پی به سر، فولیکول های مو در ناحیه طاس شده، فعال شده و رشد می کنند.

در این روش، پس از گرفتن 20 میلی لیتر خون از بیمار، عمل سانتیریفیوژ برای تغلیظ خون انجام می شود. سپس پلاسمای خون جدا شده و پس از ترکیب با ژل prp به سر فرد تزریق می شود. کل فرآیند پی آر پی 1 ساعت به طول می انجامد.

از مزایای پی آر پی مو می توان به رشد مجدد موها، التیام بافت های آسیب دیده و کاهش التهاب پوست سر که خود می تواند سبب ریزش مو شود اشاره کرد.

عوارض پی آر پی مو چیست؟

از آنجایی که در این روش از خون خود فرد استفاده می شود، بنابراین نمی تواند حساسیتی در فرد ایجاد کند. مشکلاتی مانند سردرد یا سفتی پوست بعد از تزریق پی آر پی نیز بعد از 1 روز رفع خواهد شد.

تنها موردی که باید توجه داشت این است که طبق نظر پوست پدیا، پی آر پی برای افرادی که سابقه مصرف طولانی مدت الکل یا سیگار دارند و همچنین افراد مبتلا به سرطان و عفونت های حاد، بیماری کبدی مزمن، اختلالات متابولیک و برخی دیگر از بیماری های خاص مناسب نیست.

منابع:

suthair.com

shiderstore.com

poostpedia.com





:: برچسب‌ها: #ریزش-مو,#ریزش-سکه-ای-مو,#کچلی ,
:: بازدید از این مطلب : 205
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: